تبلیغات
مجله اینترنتی [رادیکال دو] - خرما بهترین ماده مغذی برای گشودن روزه
 
مجله اینترنتی [رادیکال دو]
کامپیوتر و اینترنت،علم و فناوری،فرهنگ و هنر،طنز و سرگرمی،دین و مذهب
                                                        
درباره وبلاگ

گالری عکس،عمومی و متفرقه،دانستنیها،نجوم،پزشکی،زمین،الکترونیک،ابتکارات،اختراعات،اخبار علمی،اخبار وبلاگ،زندگی نامه دانشمندان معروف،زندگی نامه شاعران و نویسندگان معروف،سخنان بزرگان،شعر،رمان،داستان کوتاه،ضرب المثل،جامعه و سیاست،اسلام،مسحیت،حدیث،پیامبران الهی،مقام معظم رهبری،ماه مبارک رمضان،امام خمینی،نماز،دفاع مقدس،قرآن،امام زمان،زندگی نامه چهارده معصوم،طنز،اس ام اس عاشقانه،اس ام اس های مناسبتی،عاشقانه،عشق،اس ام اس سرکاری و طنز،جوک و لطیفه،اخبار موبایل،ترفند موبایل،دیگر گوشی ها،سامسونگ،ال جی،سونی اریکسون،نوکیا،

مدیر وبلاگ : ارشمیدس
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره ی وبلاگ رادیکال دو











آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

خرما بهترین ماده مغذی برای گشودن روزه

از آنجایی كه خرما علاوه بر تامین افت قند ناشی از روزه داری، حاوی ویتامین هاست، بنابراین بهترین ماده ی مغذی جهت گشودن روزه است.

دكتر سیدعلی كشاورز متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اظهارداشت: یك روزه دار در طول روز با كمبود آب، نمك ها یا الكترولیت و قند مواجه است، بنابراین باید در هنگام افطار به نحو شایسته ای این كمبودها جبران شود، شروع افطار با مایعات گرمی همچون آب، چای، شیر، سوپ، سبزیجات و به همراه تعدادی خرما بسیار مناسب است.

این متخصص یادآور شد: از آنجایی كه یكی از اهداف روزه داری صرفه جویی و اعتدال است و لذا رعایت اعتدال در مصرف شیرینی مخصوصا زولبیا و حلوا توصیه می شود؛ چه بسا، بسیاری از افراد با مصرف زیاده از حد شیرینی جات، مواد غذایی چرب و پر سس در طول این ماه نه تنها دچار كاهش وزن و چربی خون نمی شوند، بلكه حتی ممكن است افزایش وزن و چربی خون نیز مشاهده شود.

وی خاطرنشان كرد: مصرف نان، پنیر و سبزی و مایعات به همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار دو ساعت بعد توصیه می شود، اما در مورد نوجوانان و تازه مكلفین كه در دوران رشد به سر می برند باید صرف افطار و شام توأم صورت گیرد و غذا شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی و تخم مرغ به همراه نان و برنج، ماست، سبزی و یا سالاد باشد.

دكتر كشاورز ادامه داد: صرف سحر برای همه ی روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد توصیه می شود، و سحری باید شامل یك وعده غذای كامل برای هر فرد باشد.

 روزه داری نوجوانان افزود: بر اساس بررسی های علمی، بلوغ فیزیولوژی دختران 13 سال به بالاست، بنابراین سن 9 سالگی سن زودی برای روزه گیری است و در صورت تمایل باید از مواد مغذی پر پروتئین و پر ویتامین استفاده شود و در فاصله ی افطار تا قبل از خواب دو لیوان شیر میل شود.

دكتر كشاورز در ارتباط با زنان شیرده و روزه داری بیان كرد: از آنجایی كه غذای اصلی شیرخوار در 6 ماهه ی اول زندگی شیر مادر است روزه داری به منظور جلوگیری از كاهش شیردهی توصیه نمی شود و در 6 ماهه ی دوم علی رغم شروع غذای كمكی هنوز غذای منحصر به فرد شیرخوار، شیر مادر است، لذا روزه داری در این دوران نیز توصیه نمی شود، اما در سنین 10 تا 12 ماهگی كه كودك از غذای سفره استفاده می نماید و شیر نقش كمكی را دارد روزه داری مشكل خاصی را ایجاد نمی كند.


دكتر كشاورز در پایان خاطرنشان كرد: در صورتی كه كودك از رشد خوبی برخوردار نباشد و یا غذای كمكی به موقع شروع نشده و یا حتی كودك به شدت به شیر مادر وابسته باشد در آن صورت روزه داری توصیه نمی شود.





نوع مطلب : پزشکی، ماه مبارک رمضان، 
برچسب ها : ماه مبارک رمضان، رمضان، خرما، خواص خرما، خواص خرما در ماه رمضان، خاصیت خرما، خاصیت خرما در ماه رمضان، افطار، خرما بهترین ماده مغذی برای گشودن روزه، گشودن روزه،